تاریخچه تولد پیتزا

تاریخچه تولد پیتزا

تاریخچه پیتزا از دوران باستان آغاز می شود. زیرا فرهنگ های مختلف باستانی، نان های مسطح با چند تاپینگ تولید می کردند. پیش ساز پیتزا احتمالا فوکاچیا بود؛ یک نان مسطح که رومی های با نام “panis focacius” می شناختند که سپس رویه هایی به آن اضافه می شد. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر درمورد تاریخچه تولد پیتزا بدانید.

سفری به تاریخ

همانطور که گفتیم، غذاهایی شبیه پیتزا از دوران باستان تهیه می شد. سوابقی از افرادی که مواد دیگری را به نان اضافه می کردند تا آن را طعم دارتر کنند، در طول تاریخ باستان یافت می شود.

تاریخچه پیتزا در ایتالیا

قرن هفدهم میلادی، ناپل ایتالیا جایی که کارگرهای ایتالیایی از طلوع آفتاب تا لنگه های شب کار می کرند و گرسنه بودند. برای رفع گرسنگی دست به دامان شامی می شدند که از روز قبلی باقی مانده بود؛ غذاهای به شدت کسل کننده اما چاره ای نداشتند. شاید با خودتان بگویید به رستوران می رفتند اما باید بگوییم با آن قیمت های بالا اصلا شدنی نبود.

اینجا جایی بود که دست فروش ها بوی پول را حس کردند و با یک چرخ دستی پر از غذاهای ساده، متنوع و ارزان به داد کارگرها رسیدند. اما یکی از این غذاها با بقیه فرق می کرد و کارگرها عاشق آن شدند؛ ترکیبی از نان ترد با سیر، ریحان و پنیر. غذایی که ساده، دلنشین و ارزان بود. اینگونه بود که کارگرهای زحمت کش، یک دل نه صد دل، عاشق این غذا که اسمش هم پیتزا بود، شدند.

با گذشت زمان، فروش پیتزا در مناطق مختلف ایتالیا جا افتاد و دنیا ساخت پیتزا را مدیون ذوق دست فروش های ایتالیایی است. به روایت و مستندی دیگر درمورد ساخت پیتزا می پردازیم.

تاریخچه تولد پیتزا

تاریخچه پیتزا در ایران و یونان

یک روایت دیگر نیز درمورد تاریخچه تولد پیتزا وجود دارد. نبردی تمام عیار بین ایران و یونان، جایی که با دلاوری سربازان ایرانی هخامنشی، ایران پیروز و یونان تسلیم می شود. بعد از جنگ اسیرهای یونانی به کشورشان بر می گردند اما با یک یادگاری خوش مزه که عطر و طعمش از زمان جنگ در ذهنشان باقی مانده بود‌.

همان نان ترد و خوشمزه ای که سربازان داریوش روی سپرهایشان می پختند و روی آن، پنیر و خرما می ریختند. این روایت، نشان می دهد که طرز تهیه پیتزا از ایران به یونان و از آنجا به شرق ایتالیا رفته است. در یونان باستان، شهروندان نان تختی به نام پلاکوس درست می کردند که با موادی مانند سبزی، پیاز، پنیر و سیر طعم دار می شد.

تاریخچه پیتزا در کانادا

اولین پیتزافروشی کانادا در سال ۱۹۴۸، پیتزا ناپلی (پیتزایا ناپلتانا) در مونترال افتتاح شد. اولین اجاق های پیتزا در اواخر دهه ۱۹۵۰ وارد کشور شدند. در طول دهه ۱۹۶۰ محبوبیت پیدا کرد و پیتزافروشی ها و رستوران های زیادی در سراسر کشور افتتاح شدند. پیتزا پاپس، یک میان وعده کانادایی از نوع کالزون است که در دهه ۱۹۶۰ معرفی شد.

تاریخچه پیتزا در آمریکا

پیتزا، اولین بار با ورود مهاجران ایتالیایی در اواخر قرن نوزدهم در ایالات متحده ظاهر شد. جیووانی و جنارو برونو در سال ۱۹۰۳ از ناپل ایتالیا به آمریکا آمدند و پیتزای ناپلی را به بوستون معرفی کردند. بعدها وینسنت برونو (پسر جیووانی) اولین پیتزافروشی را در شیکاگو افتتاح کرد.

تاریخچه تولد پیتزا

تاریخچه تولد پیتزا در سایر نقاط جهان

غذاهای مشابه نان های مسطح در سایر نقاط جهان شامل:

  • چاینیز بینگ: غذای چینی مبتنی بر آرد گندم با شکل پهن یا دیسک مانند
  • پاراتای هندی: چربی در آن گنجانده شده
  • نان آسیای مرکزی و جنوبی: با خمیرمایه
  • روتی: بدون خمیر
  • کاراسائوی ساردینیا
  • اسپیاناتا
  • گوتیاو
  • پیستوکو
  • ریسکا فنلاندی

همچنین، شایان ذکر است که در سراسر اروپا، بسیاری از کیک های مشابه براساس ایده پوشاندن شیرینی های مسطح با پنیر، گوشت، سبزیجات و چاشنی مانند فلامکوخن آلزاس، zwiebelkuchen آلمانی و کیش فرانسوی وجود دارد.

انقلاب پیتزا، انقلابی در صنعت غذا

جنگ جهانی، رکود اقتصادی، فقر و خیلی چیزهای دیگر باعث شد که ایتالیایی ها به سراسر جهان سفر کنند. یکی از این مکان ها، شهر نیویورک در کشور آمریکا بود؛ همان جایی که جناردو لمباردی ایتالیایی با خانواده اش سفر کرده بود. او یک نانوایی و پیتزافروشی کوچک در آن شهر باز کرد. اما خوب بیشتر مشتری های او ایتالیایی بودند و برای اینکه مشتری های آمریکایی را هم جذب کند، دست به کارهای نوآورانه ای زد.

جناردو، از سس گوجه به همراه پنیر و سوسیس زیاد را وارد پیتزاهایش کرد تا دل مشتری های آمریکایی را به دست بیاورد و موفق هم شد. او طرز تهیه پیتزا را به تمام ایالت های آمریکا انتقال داد و این اتفاق باعث انقلابی در صنعت غذا شد.

تاریخچه تولد پیتزا

قبل از دهه ۱۹۴۰، مصرف پیتزا بیشتر به ایتالیایی های آمریکایی محدود می شد. پس از جنگ جهانی دوم، کهنه سربازانی که از کمپین ایتالیایی بازگشتند، با غذاهای بومی ایتالیایی آشنا شدند. بازاری ویژه برای آن افتتاح و آن را تبلیغ کردند. هنگامی که پیتزا به طور کامل در ایالات متحده طبیعی شد، بازار آن در دو جهت مختلف، از طریق پیتزافروشی های محله و زنجیره های پیتزا، گسترش یافت.

نوآوری

نوآوری که منجر به تولید پیتزا با نان تخت شد، استفاده از گوجه فرنگی به عنوان رویه بود. برای مدتی پس از اینکه گوجه فرنگی در قرن شانزدهم از قاره آمریکا به اروپا برده شد، بسیاری از اروپایی ها معتقد بودند که گوجه فرنگی سمی است. در اواخر قرن ۱۸، برای فقرای منطقه اطراف ناپل معمول بود که گوجه فرنگی را با نان مسطح مبتنی بر مخمر خود اضافه کنند. بنابراین، پیتزا شروع شد.

داستان پیتزا مارگریتا

مارگریتا با مقادیر متوسطی از سس گوجه فرنگی، موزارلا و ریحان تازه پر می شود. مارگریتا به نانوا “Raffaele Esposito” نسبت داده می شود که در رستوران “Pietro e basta cosi” کار می کرد. این رستوران در سال ۱۸۸۰ تاسیس شد و به عنوان “Pizzeria Brandi” در تجارت باقی ماند.

اگرچه تحقیقات اخیر این داستان را مورد تردید قرار داده است، داستان حاکی از این است که او در سال ۱۸۸۹، سه پیتزای مختلف برای دیدار پادشاه اومبرتو اول و ملکه مارگریتا از ساووی، پخت. پیتزای مورد علاقه ملکه پیتزایی بود که رنگ پرچم ایتالیا را تداعی می کرد:

  • سبز: برگ ریحان
  • سفید: موزارلا
  • قرمز: گوجه فرنگی

طبق داستان، این ترکیب به افتخار او “پیتزا مارگریتا” نامگذاری شد. اگرچه این پیتزاها ترجیح داده می شدند اما امروزه انواع مختلفی از پیتزاها وجود دارد.

در این مطلب، درمود تاریخچه تولد پیتزا صحبت کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. ممنون که با ما همراه بودید. منتظر انتقادات و نظرات شما هستیم.

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه