انواع سرآشپز و وظایف آن در رستوران

شهرت هر رستوران به سرآشپز آن است. بنابراین مسئولیت های یک سرآشپز، برای ایجاد یا خدشه دار کردن اعتبار یک غذا، بسیار مهم است. در این مطلب، درمورد انواع سرآشپز و وظایف آن در رستوران صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اصطلاح سرآشپز، مترادف با غذاهای لذیذ و طعم های معطر می باشد که بدیهی است یک غذای زیبا را آماده و خواسته های لذیذ ما را برآورده می کند. سرآشپز، ۹۰ درصد مسئول دستاورد هایی است که یک رستوران به دست می آورد. علاوه بر زیبایی هنری رستوران و سایر ویژگی های جذاب برای مشتری، غذایی که در آن سرو می شود، اولین عنصر برای افزایش شناخت آن است.

از این رو، سرآشپز باید مهارت های آشپزی عالی داشته باشد. او باید این توانایی را داشته باشد که با هوش خود یک پارادایم جدید در غذا ایجاد کند. با نهایت حرفه ای بودن، سرآشپز و اعضای تیمش می توانند به رستوران کمک کنند تا تحسین جهانی را به خود جلب کند. به طور خلاصه، سرآشپز و رستوران هر دو یک همکاری ارزشمند و واقعی دارند.

دسته های مختلف سرآشپز ها در رستوران ها

همانطور که هر شغلی سلسله مراتبی دارد، رستوران نیز انواع مختلفی از سرآشپز ها دارد. فعالیت های سرآشپز به موقعیت خاص آنها بستگی دارد. حال نگاهی به انواع مختلف سرآشپز های استاندارد و وظایف آن ها در اکثر رستوران ها بیندازیم:

انواع سرآشپز و وظایف آن در رستوران

۱.سرآشپز اجرایی

در بالای ساختار مدیریت آشپزخانه، موقعیت سرآشپز اجرایی قرار دارد. در اکثر نقاط جهان، این موقعیت به طور عامیانه “سرآشپز” یا “مستر آشپز” نامیده می شود.

وظایف و مسئولیت های سرآشپز:
_پخت و پز وظیفه آنها نیست.
_نقش آنها در درجه اول، مدیریت کلی آشپزخانه است.
_آنها مسئول راه اندازی چندین رستوران هستند.
_نقش آنها همچنین شامل کنترل هزینه های آشپزخانه است.
_یکی دیگر از وظایف ضروری، برقراری ارتباط با تامین کنندگان و ایجاد منوهاست.

موقعیت “سرآشپز اجرایی” فقط در موسسات بزرگ یافت می شود.

۲.زیر سرآشپز یا سرآشپز دوم

زیر سرآشپز، دستیار مستقیم سرآشپز است و مستقیما به او گزارش می دهد. او طبق وظایف تعیین شده سرآشپز کار می کند.

وظایف و مسئولیت های سرآشپز دوم:
_مسئول برنامه ریزی کارکنان آشپزخانه است.
_به جای سرآشپز وقتی نیست، کار می کند.
_درصورت لزوم، به آشپز خطی کمک می کند.
_مسئول مدیریت موجودی آشپزخانه است.
_مراقب نظافت سازمان است.
_او همچنین کل کارکنان را آموزش می دهد.
_یکی از وظایف دیگر او، نظارت بر چرخش به موقع محصولات غذاییست.
_به طور فعال در عملیات روزمره آشپزخانه شرکت دارد.

مشابه سرآشپز، زیر سرآشپز نیز در موسسات کوچک یافت نمی شود.

۳.سرآشپز مهمانی یا آشپز خطی

یک سرآشپز مهمانی که گاهی آشپز خطی هم نامیده می شود، مسئول یک منطقه خاص تولید است. در موسسات بزرگ، آشپز خطی دستیار و آشپز دارد ولی در اکثر رستوران های سطح معمولی، او تنها کارگر آن بخش است. آشپزهای خطی دوباره به آشپز اول، آشپز دوم و غیره تقسیم می شوند.

وظایف و مسئولیت های سرآشپز خطی:
_اجرای یک بخش یا بخش خاص از آشپزخانه

چند مسئولیت کلیدی سرآشپز در رستوران

چند مسئولیت کلیدی سرآشپز در رستوران

۱.توسعه دستورالعمل های جدید

یک سرآشپز، مسئول تهیه دستورالعمل های جدیدتر است. او روزها، ماه ها و حتی سال ها آزمایش می کند تا یک غذای جدید را روی میز شما ارائه دهد.

۲.منو های برنامه ریزی

انتخاب ۲ یا ۳ غذا از میان صدها نام چاپ شده روی کارت منو برای یک غذاخور، کار سختی است اما تصمیم گیری برای اینکه آن صدها نام روی کارت منو چه باشد، سخت تر است. سرآشپز وظیفه دارد عملکرد هریک از غذاها را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کرده و غذاها را به عنوان بخشی از کل منو بررسی کند.

۳.مدیریت روابط با مشتری

مشتری راضی، بهترین استراتژی تجاری در بین همه است. این کلمات برای هر کسب و کاری روی این کره خاکی صدق می کند و کسب و کار رستوران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، امروزه یک سرآشپز، خود را در چهار دیوار آشپزخانه حبس نمی کند. بلکه او برای داشتن بازخورد صادقانه، با مشتریان تعامل دارد. همچنین به شکایات جمع آوری شده از مشتریان در مورد هر نوع تهیه یا کیفیت غذا رسیدگی می کند.

۴.آموزش کارکنان آشپزخانه

سرآشپز با تجربه ترین و آگاه ترین فرد در آشپزخانه است. پس یکی از وظایف اصلی او آموزش کارکنان آشپزخانه و اطمینان از انجام وظایف آنها با حداکثر توانشان است.

۵.مدیریت موجودی

او فرد کلیدی است که تصمیم می گیرد چه زمانی و چه چیزی از تامین کنندگان سفارش دهد. همچنین بودجه را کنترل کرده و سوابق دقیقی برای تولید آن ها قبل از مدیریت رستوران نگه می دارد.

۶.کنترل کیفیت

یک سرآشپز اطمینان حاصل می کند غذایی که ارائه می دهد از بهترین کیفیت برخوردار است. همچنین از وظایف دیگر او بررسی تازگی مواد، نظارت بر مسائل نظافت و بهداشت آشپزخانه است. از دیگر موضوعات مورد توجه یک سرآشپز حفظ به موقع بودن است. او باید مطمئن شود که هیچ یک از مشتریان برای خوردن اولین دور غذا و نوشیدنی خود، نباید مدت زیادی منتظر بمانند.

۷.نظارت بر استاندارد های ایمنی

سرآشپز باید به شدت از استاندارد های ایمنی آشپزخانه پیروی کرده و نظارت کند که زیردستان نیز آن ها را حفظ می کنند. او از عملکرد تجهیزات آشپزخانه هم مراقبت می کند تا از هرگونه حادثه ناخواسته جلوگیری کند.

۸.هماهنگی با بخش خرید

سرآشپز همچنین مسئول تهیه کالاها و خدمات مورد نیاز برای مدیریت کلی آشپزخانه است.

۹.مراقبت از استاندارد های بهداشتی

از آنجایی که بهداشت یکی از معیار های اصلی موفقیت یک غذای مشترک است، سرآشپز است که نظافت و استاندارد های بهداشتی مناسب همه آشپزخانه و کارکنان آن را تضمین می کند.

۱۰.گرفتن بازخورد از مشتریان

یک سرآشپز، همچنین به تعامل با مشتریان برای دریافت بازخورد آن ها درمورد کیفیت غذا، سطح خدمات و ارائه معروف است. او به همراه تیمش مراقب اصلاح و توسعه مناطقی است که نیاز به توجه بیشتری دارند.

سرآشپز شدن کار آسانی نیست و شما به سال ها تلاش سخت و توسعه اشتیاق خود نیاز دارید. از این گذشته، با کمک به دیدگاه منحصر به فرد یک سرآشپز و ویژگی های رهبری، او بدون شک جایگاه قابل توجهی در یک رستوران برای افزایش سود آن دارد.
در این مطلب، ما درمورد انواع سرآشپز و وظایف آن در رستوران صحبت کردیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. منتظر نظرات و کامنت های شما هستیم.

راهنمای خرید تجهیزات رستوران

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه