ساخت منوی پرسود برای رستوران، چگونه یک منوی پرسود برای رستوران خود بسازیم؟

ساخت منوی پرسود برای رستوران

ساخت منویی که برای رستوران پرسود باشد، نیاز به روانشناسی و مهندسی منو دارد که کار دشوار و زمانگیری به نظر می رسد. اما نگران نباشید، تمام استانداردهای موجود جهت ساخت منوی پرسود برای رستوران به صورت خلاصه و مفید با استفاده از منوساز رس آپ، در این مطلب ارائه شده است.

انواع منوی رستوران

در کشور های غربی دو نوع منو دیده می شود:

  • منوهای سفارشی
  • منوهای پرسی

در منوی سفارشی، مشتری از بین غذاهای موجود مانند: قرمه سبزی، جوجه کباب و غیره، یک یا چند مورد را به صورت دلخواه انتخاب می کند. اما در منوی پرسی، خود رستوران وعده های کامل را شامل پیش غذا، دسر و مخلفات با قیمت های مقطوعی از پیش مشخص کرده و مشتری تنها می تواند پرس های کامل غذا را سفارش بدهد.

از نظر سودآوری، مورد دوم بهتر است اما اگر در توان دارید هر دو نوع منو را داشته باشید. منوساز رس آپ، از همه مواردی که ذکر شده پشتیبانی می کند و می توانید با آن، هر دو نوع منو را پیاده سازی کنید.

نکته: تنظیم منوی پرسی برای جذب نظر مشتری ها کار دشواری است.

چگونه یک منو را مهندسی کرده و سود را به حداکثر برسانیم؟

درحالیکه زمان صرف شده براساس اندازه منوی پیشنهادی شما متفاوت است، مهندسی منو را می توان به ۵ مرحله کلی تقسیم کرد:

۱. یک دوره زمانی را انتخاب کنید

اول از همه، شما باید یک دوره زمانی را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کنید. برای رستوران هایی که منوی خود را براساس فصلی بودن محصولات تغییر می دهند، منطقی است که این کار را همزمان با تهیه آیتم های جدید منوی فصلی انجام دهند. برای رستوران هایی که به ندرت در منوی خود تغییراتی ایجاد می کنند، می توانند کمتر به منوی خود مراجعه کنند.

با این حال، این اشتباه را مرتکب نشوید که هرگز قیمت منوی خود را دوباره مرور نکنید. هزینه های غذا در نوسان است و قیمت منوی شما باید منعکس کننده آن باشد. اگر هزینه های غذای شما افزایش یابد در حالیکه قیمت منوی شما ثابت بماند، حاشیه سود ناخالص شما کاهش می یابد و درآمد کمتری از فروش به دست می آورید.

۲. منوی خود را هزینه کنید

سه معیار مهمی که برای اندازه گیری سودآوری آیتم های منو به آن نیاز دارید، درصد هزینه غذا و حاشیه مشارکت است. این اطلاعات باید به راحتی در سیستم POS رستوران شما در دسترس باشد اما اگر اینطور نیست، می توانید آن ها را به صورت دستی با استفاده از این فرمول ها محاسبه کنید:

نحوه محاسبه هزینه غذا در هر وعده

برای اینکه هزینه غذای خود را در هر وعده مشخص کنید، برای موادی که برای تهیه یک غذا استفاده می شود، چه مقدار از موادی که استفاده می کنید و چقدر هزینه دارد را فهرست کنید. همه چیز را تا چاشنی ها و تزئینات اضافه کنید.

نحوه محاسبه حاشیه مشارکت

حاشیه مشارکت شما (یا سود حاصل از آن آیتم منوی فردی) تفاوت بین قیمت فروش یک کالا و هزینه آن است.

استفاده از تجزیه و تحلیل برای تعیین محبوبیت آیتم های منو

درک عملکرد منوی خود با استفاده از داده های ارائه شده توسط نقطه فروش شما، هنگامی که زمان به روزرسانی منوی شما فرا می رسد، به شما برتری می دهد. اکثر سیستم های POS، گزارش هایی دارند که نشان می دهد در یک بازه زمانی چقدر از یک آیتم منو فروخته اید. هنگام طراحی مجدد منوی خود و درک اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند. به دست آوردن بینش ملموسی که می توانید روی آن ها اقدام کنید، کلیدی است.

همراه با داده های مشخص، با سرورها و بارمن های خود بنشینید و از آن ها بشنوید. آیا غذاهای خاصی وجود دارد که اغلب آن ها را می فروشند؟ آن ها در خط مقدم هستند و در هر نوبت با مشتریان صحبت می کنند و می توانند بینش ارزشمندی را ارائه دهند. با داده های واضح برای پشتیبان گیری از تصمیم هایتان، بینش های خود را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید و برنامه ای درمورد چگونگی حرکت به جلو ارائه دهید.

ساخت منوی پرسود برای رستوران

۴. اقلام منو را براساس سود و محبوبیت، دسته بندی کنید

هنگامی که بدانید چه مقدار از هر یک از آیتم های منو را در یک دوره زمانی خاص فروخته اید و حاشیه سهم آن را می دانید، می توانید آن ها را براساس محبوبیت و سودآوری در یک ماتریس منو دسته بندی کنید.

آیتم های منو در یکی از ۴ دسته مهندسی منو قرار می گیرند: گاوهای نقدی، ستاره ها، دودها یا پازل ها. پس از تکمیل، یک ماتریس منو به شما درک واضحی از اینکه کدام آیتم های منو مسئول سود شما هستند و کدام ها نیاز به تغییر یا حذف کامل از منوی شما دارند، می دهد.

۵. منوی خود را دوباره طراحی کنید

حال، وقت آن است که از ماتریس منو استفاده کنید تا دوباره فکر کنید که کدام غذاها را در طراحی و و چیدمان منوی جدید خود بگنجانید. در کنار داده های کمی، جمع آوری داده های کیفی و بازخورد از سرورها و مشتریان خود نیز مهم است. از سرورهای خود بپرسید که کدام غذاها را معمولا بیشتر می فروشند، کدام غذاها برای فروش مشکل دارند و کدام غذاها بازخورد منفی از مهمانان دریافت می کنند.

تنها راه دانستن این است که بپرسید. از داده های کمی از ماتریس منو و اطلاعاتی از نظرسنجی ها و گفتگوهای خود با کارکنان استفاده کنید. ایگونه بیشتر می دانید کدام آیتم های منو برش نهایی را برای منوی مهندسی مجدد شما ایجاد می کنند.

۶. تاثیر منوی جدید خود را اندازه گیری کنید

هنگامی که طراحی مجدد منوی خود را به پایان رساندید و برای یک ماه یا بیشتر فعال شد، به داده های فروش خود نگاه کنید. ببینید آیا تغییراتی که انجام داده اید تاثیر مالی داشته یا خیر. بسته به آنچه پیدا می کنید، می توانید به تغییر دادن غذاهای قدیمی و آزمایش غذاهای جدید و تجدید نظر در چیدمان خود ادامه دهید. نکته جالب درمورد منوهای رستوران این است که همیشه جایی برای بهبود وجود دارد.

در این مطلب، درمورد ساخت منوی پرسود برای رستوران، شما را راهنمایی کردیم. منتظر نظرات و انتقادات شما هستیم.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه